Eiwitten bestaan uit aminozuren en zijn belangrijke bouwstenen van lichaamscellen. Zij spelen een rol bij bijna alle processen in het lichaam, en zorgen voor de opbouw en het herstel van spieren. Ook vormen eiwitten een energiebron bij een tekort aan koolhydraten (121). Voor niet-sporters wordt een dagelijks hoeveelheid eiwit geadviseerd van  10-25 energieprocenten (63), ofwel 0,8-1,2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag (124). Eiwitten kunnen de opbouw van spiermassa bevorderen (121). Wanneer tijdens intensieve training de eiwitinname met 50% wordt verhoogd neemt de opbouw van spiermassa toe (124).

De ADH voor eiwitten ligt rond 1,5-2,0 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) eiwitten voor gewichtsklassensporters ligt rond 1,5-2,0 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag (113). Dit kan worden bereikt door de inname van eiwitrijke producten in de voeding zoals vis, vlees, gevogelte en magere zuivelproducten (133). Er zijn aanwijzingen dat verhogen van de eiwitinname naar 2,3 gram per kg lichaamsgewicht kan helpen om tijdens het afvallen spiermassa te behouden. Een teveel aan eiwit wordt net als een teveel aan koolhydraten en vetten opgeslagen als lichaamsvet (121).