Voor trainers

  1. Wees betrokken bij hoe de judoka’s hun wedstrijdgewicht moeten halen.
  2. Zoek tijdige begeleiding, niet pas als er al problemen zijn ontstaan.
  3. Wees je bewust van je rol (rolmodel) en invloed op de judoka.
  4. Stimuleer het belang van een gezonde voeding en het op tijd doorgroeien naar een volgende gewichtsklasse.
  5. Zoek een balans tussen presteren en verantwoord afvallen.
  6. Ga actief op zoek naar de juiste kennis over voeding.
  7. Wees je bewust van je eigen overtuigingen en ervaringen in de judocultuur waar onverantwoord afvallen ‘ erbij hoort’.

Voor ouders

  1. Zoek naar wat het beste is voor je kind.
  2. Wend je invloed aan om verantwoord afvallen te stimuleren en kinderen de goede richting op te sturen.
  3. Denk aan de lange termijn en de gezondheid in plaats van aan de korte termijn en de prestatie. Stimuleer het tijdig doorgroeien naar een volgende gewichtsklasse.
  4. Zorg voor het juiste voedingsaanbod.

Voor sportbegeleiders

  1. Sluit goed aan bij de leefwereld van de judoka en de judocultuur
  2. Zorg voor een goede afstemming met alle partijen die betrokken zijn bij het op wedstrijdgewicht komen.

Voor sporters

  1. Stel jezelf op de hoogte van de invloed van onverantwoord gewicht maken op de fysieke en mentale gezondheid en daarmee de prestaties.
  2. Wees je bewust van de positieve invloed van voeding op de prestaties en het herstel.
  3. Train op je wedstrijdgewicht.